Zgodnie z obowiązującymi obecnie w Polsce przepisami prawnymi minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika w oponie nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Warto tu jednak zwrócić uwagę, iż zdecydowana większość producentów opon nie bez przyczyny rekomenduje niemalże dwukrotnie wyższą wartość. Z jakich elementów zbudowany jest bieżnik? Czym poszczególne rodzaje bieżników różnią się od siebie? Dlaczego dobranie odpowiedniego kształtu bieżnika jest tak istotne? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym poradniku.
Czy wszystkie opony do samochodów osobowych mają taki sam bieżnik?
Niemalże wszystkie opony do samochodów osobowych będą posiadać bieżnik złożony z elementów takich jak bloki, żebra, lamele, dołki i barki. Wzór czy też rzeźba bieżnika w dużym stopniu warunkuje osiągi opony takie jak przyczepność podczas jazdy po mokrej nawierzchni, czy poziom emitowanego hałasu. Mieszanka gumowa bieżnika wykonana jest najczęściej ze wzbogacanego sadzą albo krzemionką kauczuku naturalnego bądź syntetycznego. Dokładny skład wraz z tym, w jaki sposób i w jakich proporcjach mieszane są poszczególne składniki to bez wątpienia najpilniej strzeżona tajemnica handlowa w branży oponiarskiej.
Z jakimi rodzajami bieżnika opłaca się kupić opony 195/65R15?
Dobranie odpowiedniej rzeźby bieżnika wpływa odczuwalnie na parametry takie jak przyczepność w trakcie pokonywania zakrętów, długość drogi hamowania, żywotność ogumienia czy poziom hałasu. Wśród dostępnych na rynku rozwiązań pod kątem wzoru bieżniki podzielić można na następujące rodzaje:
Kierunkowy
Jeden z najczęściej spotykanych rodzajów bieżnika, który ze względu na symetryczny układ biegnących do środka rowków przypomina jodełkę. Kierunkowe opony do samochodów osobowych świetnie sprawdzają się w sezonie zimowym, ale pracują nieco głośniej od innych.
Blokowy
Bieżniki tego rodzaju to doskonałe rozwiązanie do jazdy po drogach miejskich i autostradach. Z tego też powodu blokowe opony 195/65R15 dostępne są najczęściej w całorocznym wariancie.
Asymetryczny
Większe bloki rozmieszczone są bliżej zewnętrznej strony, mniejsze zaś od środka. Ułatwia to znacznie odprowadzanie wody w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni, dzięki czemu łatwiej jest utrzymać przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Asymetryczne opony 195/65R15 docenią szczególnie właściciele sportowych samochodów oraz miłośnicy agresywnego stylu jazdy.
Żebrowy
Opony do samochodów osobowych z równoległymi do osi jazdy rowkami w kształcie rozciągniętej litery „S” są dosyć rzadko spotykane. Żebrowe bieżniki wykorzystywane są przede wszystkim w pojazdach ciężarowych i autobusach.
Ciągnący
W przeciwieństwie do większości innych rodzajów bieżnika, w tym układzie rowki ułożone są prostopadle do osi jazdy. Ogumienie z taką rzeźbą jest dosyć głośne, ale odczuwalnie poprawia przyczepność podczas hamowania i przyśpieszania.
Mieszany
Rowki znajdujące się od zewnętrznej strony bieżnika są w tym przypadku prostopadłe do osi jazdy, natomiast te zlokalizowane bliżej środka są równoległe. Opony do samochodów osobowych z mieszanym bieżnikiem sprawdzą się dobrze na drogach gruntowych.